Dla kogo email marketing?

dla kogo email marketing

Czy email marketing jest dla mnie? Czy go potrzebuję? Czy warto w niego inwestować?

Odpowiedź wydawałaby się prosta, ale od razu pojawia się wątpliwość – przecież email marketing nie jest dla wszystkich…

To jest jedyna pewna rzecz – email marketing nie jest dla każdego. Jeśli zastanawiasz się, czy rozwijać w tym kierunku marketing swojej firmy, to zadaj sobie najpierw pytanie, czy to jest dla Ciebie.

W tym artykule pozwolę Ci znaleźć na nie odpowiedź, ale zanim przejdziemy do tego, dla kogo jest email marketing, chciałbym Ci powiedzieć, dla kogo on nie jest.

 

Dla kogo nie jest email marketing?

Email marketing nie jest dla osób…

… które nie posiadają własnej strony internetowej (lub jej substytutu).

Oczywiście nie chodzi tu o samą stronę, bo równie dobrze można ją zastąpić fanpage’em na Facebooku, kanałem na YouTube’ie, forum dyskusyjnym, a nawet aukcją na Allegro. Chodzi o sam ruch na tej stronie. Ruch, który skierujesz na swój formularz subskrypcji.

Jeśli nie posiadasz własnej strony internetowej, ale masz zbudowaną społeczność wokół swojego kanału na YouTube’ie, to równie dobrze możesz to wykorzystać do realizowania komunikacji email marketingowej.

Jeśli nie masz narzędzia, które pozwala docierać do Twojej społeczności, email marketing nie jest dla Ciebie.

… które nie zamierzają niczego sprzedawać.

Sprzedaż jest podstawowym celem każdego marketingu, w tym również email marketingu. Posiadanie produktu lub usługi, które będziemy oferować naszym odbiorcom jest jednym z kluczowych składników komunikacji marketingowej.

Jeśli nie posiadasz własnego produktu, możesz promować produkty z programów partnerskich. Za każdą sprzedaż właściciel programu partnerskiego wypłaci Ci prowizję. Przykłady programów partnerskich znajdziesz na blogu Oli.

Jeśli nie zamierzasz sprzedawać własnych produktów lub usług, ani promować programów partnerskich, emal marekting nie jest dla Ciebie.

… których klienci nie korzystają z emaila.

Możesz mieć stronę internetową, możesz mieć produkt, jednak, aby prowadzić kampanie email marketingowe, potrzebujesz czegoś jeszcze – klientów.

Korzystanie z technologii może wydawać Ci się normalne, ale istnieją grupy ludzi, którzy nawet jeżeli posiadają adres email, to z niego nie korzystają. W takim wypadku email marketing po prostu nie zadziała i lepiej zainwestować w inne medium.

Przykładem może być kampania do przedstawicielek Kół Gospodyń Wiejskich. Niby mamy do kogo wysyłać, ale spotkamy się z niewielką reakcją drugiej strony.

Jeśli nie posiadasz grupy odbiorców, którzy korzystają z poczty elektronicznej, email marketing nie jest dla Ciebie.

Czy #emailmarketing jest dla Ciebie? Click To Tweet

 

Dla kogo jest email marketing?

Wykluczając powyższe wyjątki, można powiedzieć, że email marketing jest dla osób, bądź firm, które docierają do określonej społeczności, której mogą zaproponować określony produkt lub usługę, pod warunkiem, że ta społeczność korzysta z poczty elektronicznej.

To taka ogólna reguła.

A kto konkretnie może wykorzystać email marketing w swojej działalności?

Email marketing jest dla…

… blogerów i youtuberów.

Kontakt ze społecznością poza blogiem jest istotny. Media społecznościowe to trochę śliski temat. Facebook, co chwilę miesza w edge ranku, Twitter nie ma porywających zasięgów, a Instagram… Instagram należy do Facebooka, więc nie wiadomo.

Alternatywą jest newsletter, w którym bloger/youtuber może informować czytelników o nowych treściach, mając jednocześnie kontrolę nad tym medium. Jeśli założenie bloga lub kanału na YouTube’ie w perspektywie ma przynosić dochody, to od samego początku warto pomyśleć o email marketingu.

Brakuje Ci czasu na wysyłkę newsletterów?
Zleć to nam!

… właścicieli sklepów internetowych.

44% odbiorców email, dokonało w ostatnim roku transakcji w oparciu o otrzymany newsletter[1]. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych?

Email marketing w widoczny sposób podnosi sprzedaż. Wykorzystując to w e-commerce, można przyciągnąć do sklepu nowych klientów, ale również skłaniać do kolejnych zakupów i podnoszenia wartości koszyka tych obecnych.

… osób publikujących wrażliwe treści.

Przez treści wrażliwe rozumiem takie treści, na które użytkownik niechętnie reaguje, ale ma potrzebę ich konsumowania. Zazwyczaj wiążą się ze strefą intymną, zdrowiem, albo relacjami i wywołują u odbiorcy uczucie wstydu

Komunikacja poprzez email, w przeciwieństwie do mediów społecznościowych, a nawet stron www, ma bardzo intymny charakter.

Jeśli odbiorca cierpi na chorobę dróg moczowych, to chętniej zasubskrybuje newsletter o tej tematyce niż polajkuje fanpage na Facebooku.

… organizatorów.

Organizacja spotkań, konferencji, wydarzeń sportowych lub kulturalnych, zjazdów, festiwali, itp. wymaga przekazywania uczestnikom tychże wydarzeń, istotnych dla nich informacji.

Dzięki dokładnej analityce, email marketing jest do tego doskonałym narzędziem. Jesteśmy w stanie poinformować wszystkich zainteresowanych o zmianie harmonogramu, jednocześnie kontrolując, kto zapoznał się z komunikatem, a kto nie.

… organizacji non-profit.

Wokół organizacji non-profit zgromadzone są różne grupy interesariuszy. Email mareting pozwala segmentować odbiorców i wysyłać odpowiednie komunikaty, do odpowiednich osób, we właściwym czasie.

Dzięki temu fundacje i stowarzyszenia mogą łatwiej realizować swoje cele statutowe.

… start-upów.

Wprowadzanie nowego produktu lub usługi na rynek wiąże się z wykorzystaniem dwóch specyficznych grup społecznych: innowatorów (osób, które uwielbiają testować wszelkie nowości) oraz wczesnych adopterów (osób, które szybko dołączają do nowych trendów).

Email marketing pozwala nawiązać i utrzymywać z nimi kontakt na długo przed tym, jak gotowy produkt wejdzie na rynek. To również możliwość uzyskania informacji zwrotnej, weryfikacji pomysłu i modyfikacji prototypu.

… programistów.

Myśląc o programistach, mam na myśli twórców oprogramowania, gier lub aplikacji. Trochę nieetycznie wrzucać wszystkich do jednego worka, ale te grupy mają bardzo podobny sposób komunikacji.

Komunikacja newsletterowa w ich przypadku przyda się do informowania o zmianach, aktualizacjach, nowościach, ale będzie również przydatna przy zachęcaniu do zakupu np. dodatkowych rozszerzeń.

… właścicieli portali informacyjnych.

Proponując odbiorcom newslettera zestawienie najciekawszych artykułów z danego okresu, portale informacyjne mogą zwiększyć swój zasięg.

Jednocześnie jest to dodatkowa przestrzeń reklamowa, którą można zaoferować reklamodawcom.

… trenerów, doradców i konsultantów.

Oraz innych osób działających w szeroko pojętej branży edukacyjnej.

Email marketing będzie dla nich narzędziem nie tylko do pozyskiwania klientów i kontaktu z kursantami, ale może być medium szkoleniowym, za pomocą którego będą oni dystrybuować materiały edukacyjne.

… firm oferujących rozrywkę i rekreację.

Do tej kategorii zaliczymy ośrodki sportowo-rekreacyjne, salony gier, wypożyczalnie sprzętu sportowego, siłownie, szkoły tańca, kręgielnie, escape roomy, pola paintballowe, parki trampolin, ale również zoo, muzea, kina czy teatry.

Wysyłając mailingi do osób, które wcześniej skorzystały z oferty takich miejsc, można ich zachęcić do częstszego ich odwiedzania, zwiększając tym samym przychody firmy.

… obiektów gastronomicznych.

Szczególnie tych oferujących dostawę do klienta. Oferując program lojalnościowy dla gości danego lokalu, można pozyskać ich adresy email.

Podobnie, jak w przypadku firm oferujących rozrywkę, cykliczne mailingi powinny zachęcić odbiorców do częstszego odwiedzania danego miejsca.

… polityków.

Newsletter polityczny może dotrzeć do osób opowiadających się za danym politykiem lub partią polityczną.

Stosując odpowiednią komunikację, pozwala przekonać wyborców do większej aktywności przedwyborczej. Tak jak zrobił to Barack Obama w 2012 roku, zbierając za pomocą kampanii mailingowej około 500 milionów dolarów donacji na realizację kampanii wyborczej[2].

… znanych osób.

Artyści, sportowcy i celebryci dzięki email marketingowi mogą gromadzić wokół siebie społeczność najwierniejszych fanów, która jest niezależna chociażby od nastrojów Facebooka.

Dzięki temu mogą promować swoją osobę, ale również przekazywać ważne informacje, zapraszać na spotkania, koncerty, wystąpienia lub prosić o wsparcie.

 

Czy email marketing jest dla Ciebie?

Jeśli uważasz, że email marketing może pomóc Twojej działalności, ale nie wiesz, od czego zacząć i jak się tym zająć, zgłoś się do nas. Służymy swoim wsparciem.

  • Magda Lena

    Myślę, że e-mail marketing nie byłby dla mnie z powodu nieczytania maili przez ludzi, z którymi se komunikuję. Sama mam włączoną pocztę nieustannie. Włączam komputer i pierwsza rzecz to sprawdzenie poczty. Kiedy komuś coś wyślę i czekam na odpowiedź kilka dni, to jestem bardzo zła. A poza tym, to bardzo dobry tekst. Myślę, że wiele osób będzie z niego czerpało wiedzę 🙂

    • Myślałem raczej o skrajnych przypadkach, kiedy odbiorcy nie posiadają nawet adresu email, jednak brak aktywnego korzystania z poczty elektronicznej, to rzeczywiście też dobry argument.

  • Nic, tylko muszę postawić na email marketing 🙂

  • Iza Ce

    Bez wątpienia można dotrzeć do odbiorców, obawiam się tylko, że reakcja większości na nadchodzące maile jest taka, jak moja, czyli wywalenie spamu bez mrugnięcia okiem. Co innego, lista mailingowa, jeśli ktoś zasubskrybuje moje treści, to inna sprawa. Wolę ten sposób dotarcia do czytelnika, czy klienta.
    http://www.mojaszkolaangielskiego.wordpress.com

    • Te pojęcia są tożsame. Jeśli posiadasz listę mailingową, do której wysyłasz wiadomości, to znaczy, że korzystasz z email marketingu.

      • Iza Ce

        Mnie chodzi o takie maile, które przychodzą do mnie, a ja ich ewidentnie nie chcę 🙂 Jakieś propozycje erotyczne lub zakup ubezpieczenia, o powiększaniu penisa nie wspomnę.

        • Przy obecnych algorytmach filtrów antyspamowych bardzo, bardzo, bardzo rzadko zdarza się, że takie wiadomości trafiają do skrzynki odbiorczej.

  • E-mail marketing to dobra droga komunikacji z klientem, ale trzeba budować relację z Nim, a nie oczekiwać, że od pierwszej wiadomości uda się sprzedać 100% przygotowanego produktu.

    • Zgadza się, dlatego na przykład stosuje się tzw. cykle automation, które pomagają klientowi dojrzewać od osoby zainteresowanej do osoby gotowej do zakupu. Raczej nie polecam stosować email marketingu jako jednorazowego narzędzia promocji. Budowanie listy adresowej jest jak lokowanie pieniędzy w obligacje – jej wartość w czasie rośnie.

  • a czego używać do email marketingu? ja podpiąłem stronę pod MailChimp i jestem raczej zadowolony

    • MailChimp jest ok. Ja stosuję GetResponse oraz Freshmaila.

  • My całkiem niedawno zaczęliśmy stawiać na email marketing budując swoje bazy. I co? to działa 🙂

    • Cieszę się. 🙂 Niech działa jak najdłużej!

  • Dzięki za polecenie mojego artykułu 🙂