4 kroki do skutecznego email marketingu [prezentacja]

4 kroki do skutecznego email marketingu

Czy istnieje prosta i sprawdzona formuła prowadzenia skutecznej komunikacji email marketingowej? Podczas spotkania pasjonatów marketingu 2 MoM Rzeszów – Merytorycznie o Marketingu, które odbyło się 21 lutego 2017 próbowałem przekonać słuchaczy, że skuteczny email marketing można sprowadzić do 4 dziecinnie prostych kroków.

Poniżej zamieszczam prezentację z tego spotkania oraz krótkie jego streszczenie.

4 kroki do skutecznego email marketingu

Jeszcze 5-6 lat temu prowadzenie komunikacji email marketingowej było bardzo proste. Wystarczyło umieścić odpowiedni formularz na stronie, a potem wysyłać cykliczne wiadomości do zapisanych osób.

Open Rate na poziomie 40% nie był wielkim wyczynem.

Ale w 2013 roku Groupon wszedł na giełdę, a jego akcje zaczęły spadać jak kamień wrzucony do studni. Firma stwierdziła więc, że wykorzystają email marketing, bo przecież jest to skuteczne narzędzie marketingowe.

W efekcie statystyczny subskrybent Groupona otrzymywał ogromną ilość mailingów. W przeciągu samego 2016 roku – 388 wiadomości, czyli 1,06 wiadomości dziennie.

Tak duży tłok w skrzynkach odbiorczych sprawił, że ludzie przestali przykładać uwagę do otrzymywanych newsletterów i działania email marketingowe stały się dla innych marketerów znacznie trudniejsze.

W takiej sytuacji warto sobie zadać pytanie: „Czy wciąż warto inwestować w email marketing?”

Najlepiej na to pytanie odpowiadają liczby:

  • 90% internautów subskrybuje newslettery. Pewnie połowa z nich nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.
  • 1 złotówka zainwestowana w email marketing daje średnio 38 złotych zwrotu z inwestycji. Inwestując dzisiaj 100 złotych w email marketing, można uzyskać 3800 złotych zwrotu.
  • 72% użytkowników preferuje otrzymywanie treści reklamowych poprzez email, a tylko 17% poprzez social media. Email jest kanałem komunikacji, nad którym użytkownik ma większą kontrolę i może decydować o rodzaju, częstotliwości i źródle treści reklamowych.
  • Średnia konwersja dla email marketingu wynosi 4,24%, dla SEM – 2,49%, a dla social mediów – 0,59%. Nie oznacza to, że trzeba od razu rezygnować z innych mediów. W dzisiejszych czasach ważna jest integracja kanałów marketingowych.
4 kroki do skutecznego email marketingu. Click To Tweet

Chciałbym przedstawić prostą formułę, która umożliwi Wam prowadzenie działań email marketingowych i generowanie przychodu z tych właśnie działań, nawet jeżeli nie macie takich dużych baz adresowych, jakie ma Groupon.

Aby prowadzić skuteczny email marketing należy wysyłać właściwe wiadomości do właściwych osób, we właściwym czasie i z właściwa częstotliwością.

1. Właściwe wiadomości

Właściwa wiadomość, to wiadomość, która jest w jakiś sposób użyteczna dla odbiorcy. Jeśli newsletter nie będzie użyteczny, nikt go nie przeczyta.

Aby wysyłać właściwe wiadomości należy dobrze znać swoich odbiorców – wiedzieć, jakie mają problemy i czego potrzebują. Wtedy jesteśmy w stanie przygotować komunikaty, które będą rozwiązywać problemy lub zaspokajać potrzeby. Innymi słowy – będą użyteczne.

2. Do właściwych osób

62% marketerów nie personalizuje swoich treści. Wysyłanie masowych emaili do nieokreślonej grupy odbiorców przestało być skuteczne wraz ze wzrostem ilości wiadomości w skrzynkach odbiorczych po działaniach Groupona.

Segmentując bazę i dostosowując treści do określonych segmentów, sprawiamy, że treści te są bardziej użyteczne dla subskrybentów, a co za tym idzie, odbiorcy chętniej wchodzą z nimi w interakcję. Możliwości personalizacji są nieograniczone – warto to wykorzystać.

3. We właściwym czasie

Większość email marketerów zastanawia się, jaki dzień, albo jaka pora jest najlepsza na wysyłkę newslettera. Odpowiedź jest prosta – wysyłaj newslettery w momencie, kiedy odbiorca najbardziej ich potrzebuje.

Co z tego, że zaoferujesz mu darmową dostawę w listopadzie skoro… jest już styczeń. Co z tego, że zaoferujesz ciepłe płaszcze, skoro… odbiorca opala się właśnie na plaży.

4. Z właściwą częstotliwością

Jeśli zaczynacie swoją przygodę z email marketingiem, powinniście testować częstotliwość wysyłki, ale nie skupiać się na tym w pierwszej kolejności.

Najważniejsze, żeby nie zasypywać użytkowników codziennymi, nieprzydatnymi wiadomościami tylko po to, aby podnieść sprzedaż. Warto też się zastanowić, kiedy nasza konkurencja wysyła swoje kampanie i w oparciu o to obrać własną strategię.

Użytkownik raczej nie przeczyta każdej wiadomości, jeśli dostaje je co 45 minut, bo życie jest zbyt krótkie, aby czytać wszystkie newslettery.

Dziękuję

Dodaj mnie do obserwowanych na Twitterze: @kamilbabel | @minimailistic

Jeśli prezentacja Ci się spodobała, daj jej „Like” na Slideshere.

Fot.

  • Andrzej

    Zaczytalem sie! Jestem dosyc krotko w blogosferze, ale z czasem chcialbym go rozwinac o newsletter. Bardzo przydatny wpis. Dzieki!

    • Newsletter to bardzo przydatne narzędzie w blogowaniu. Warto wdrożyć je jak najszybciej.

      • Andrzej

        Zrobię to, jak tylko przejdę na „swoje” póki co działam na darmowym i sie wszystkiego uczę. O samym newsletterze będę musial sie jeszcze sporo dowiedziec, bo zielony jestem syrasznie w tym temacie. Nie wiem co jak i kiedy;)

        • To zapraszam częściej do nas. Regularnie dzielimy się wiedzą, która może być dla Ciebie przydatna.

  • Reni Blog

    Prosto, zwiezle i na temat, czyli tak jak lubie, przedstawiles ten temat😊

  • Ja nie mam na blogu, ale może skorzystam…

  • Sama nie mam jak na razie zamiaru wprowadzać, ale lubię zdobywać wiedzę i potem analizować wiadomości, które do mnie przychodzą.

  • Właściwie się dowiedziałem, na czym polega skuteczny email marketing 🙂

  • Cały czas się zastanawiam czy powinnam sprónować czy nie. Tak czy inaczej bardzo rzeczowy przedstawiony temat. Dziękuję 🙂

  • Justyna Szmuc

    Uwielbiam takie tematyy 🙂

  • Takie tematy są na pierwszy rzut oka bardzo skomplikowane, jednakże gdy poszerzymy naszą wiedzę, możemy naprawdę wiele osiągnąć 🙂

    Pozdrawiam mega pozytywnie